با رایانه‌ای که کند شده چه کار کنیم؟
 
تکنولوژی جدید

 slow-computer

 اکثر کسانی که با رایانه سر و کار دارند به نحوی برایشان پیش آمده است که رایانه‌شان کند شده باشد. اکثر ما دوست داریم رایانه‌ای داشته باشیم که سریع و روان کار می‌کند. رایانه‌ای که کند باشد اعصاب کاربر را به هم می‌ریزد. اگر می‌خواهیم رایانه‌ای داشته باشیم که روان و سریع کار کند باید بدانیم چه عواملی باعث کندی رایانه می‌شوند و چگونه می‌توان این عوامل را برطرف کرد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید چگونه سرعت رایانه‌ی خود را بالا ببرید، در این مقاله همراه ما باشید.

ویروس‌ها را از بین ببرید

اگر قوی‌ترین رایانه‌ی دنیا را هم داشته باشید، ویروس‌ها می‌توانند با مشغول کردن ظرفیت رایانه به کارهای بیهوده و پوچ، آن را به کندترین رایانه‌ی جهان تبدیل کنند. اگر در رایانه‌تان عملکرد غیرمنطقی مشاهده می‌کنید یا رایانه‌تان بیهوده کند است و کوچک‌ترین کارها را خیلی طول می‌دهد تا انجام دهد بهتر است یک ویروس کش قوی و بروز بر روی رایانه‌تان نصب کنید و ویروس‌ها را از بین ببرید. اگر از ویندوز ۸ استفاده می‌کنید احتیاجی به نصب ویروس کش ندارید چون ویندوز ۸ خود مجهز است به ویروس کش مایکروسافت، که یکی از بهترین ویروس کش‌های جهان است. تنها کافی است در صفحه‌ی استارت عبارت Defender را تایپ کنید. با شروع به تایپ اسم آن، برنامه‌ی Windows Defender را مشاهده خواهید کرد. آن را بروز کنید و رایانه‌ی خود را به وسیله‌ی آن از ویروس‌ها پاک کنید.

Windows_Defender

اگر ویروس کش بر روی رایانه‌ی خود نصب می‌کنید توجه داشته باشید که ویروس کش‌ها، خود یکی از مهم‌ترین عوامل کندی رایانه هستند. چون همیشه بخش قابل‌توجهی از حافظه‌ی اصلی رایانه را به خود اختصاص می‌دهند و کارهای انجام‌شده درون رایانه را پردازش می‌کنند تا مطمئن شوند ویروس به درون رایانه‌ی شما راه پیدا نمی‌کند. به همین دلیل، من پیشنهاد می‌کنم که اگر به خودتان اطمینان دارید که فعالیت مشکوک بر روی رایانه انجام نمی‌دهید که رایانه را آلوده به ویروس کند، مثلاً در اینترنت از وب‌سایت‌های نامعتبر و افراد معمولی  که ممکن است فایل‌هایشان آلوده به ویروس باشد، فایل دریافت نمی‌کنید، از افراد دیگر فلش مموری یا سی دی دریافت نمی‌کنید و اگر مثلاً سی دی نرم‌افزار می‌خرید از شرکت‌های معتبر می‌خرید نه از پسر همسایه!، ویروس کش را غیرفعال کنید.

توجه: اگر از ویندوز ایکس پی استفاده می‌کنید، بهتر است ویروس کش خود را غیرفعال نکنید. ویندوز ایکس پی یکی از معضلات در زمینه‌ی امنیت رایانه‌های جهان است. چون به راحتی آلوده می‌شود و ویروس‌ها بدون اجازه‌ی کاربر به راحتی بر روی رایانه اجرا می‌شوند. و با اینکه مال ۱۲ سال پیش است و سال‌ها است که دیگر پشتیبانی نمی‌شود، هنوز عده‌ی زیادی از مردم جهان از آن استفاده می‌کنند. در نسخه‌های بعدی ویندوز برای فعالیت‌های نرم‌افزارها از کاربر اجازه گرفته می‌شود و کاربر در صورت مطمئن نبودن از یک نرم‌افزار می‌تواند به آن اجازه‌ی اجرا ندهد. این تدبیر‌های امنیتی در ویندوز ایکس پی بسیار ضعیف است.

نرم‌افزارهای اضافه را پاک کنید

بعضی از نرم‌افزارها هستند که حتی اگر شما نخواهید هم قسمتی از حافظه را به خود اختصاص می‌دهند و حتی اگر با آن‌ها کار نکنید در پس زمینه پردازش‌هایی دارند که باعث کندی رایانه می‌شوند. خیلی از افراد به نرم‌افزارهایی که نصب می‌کنند توجه نمی‌کنند و اگر بعد از مدتی به رایانه‌شان نگاه کنید می‌بینید نرم‌افزارهای بسیاری دارند که سالی یک‌بار هم از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و یا برای یک کار چندین نرم‌افزار نصب‌کرده‌اند که همه کارکرد مشابه دارند. اگر می‌خواهید سرعت رایانه‌ی خود را بالا ببرید، باید نرم‌افزارهای اضافه را پاک‌کنید. مخصوصاً نرم‌افزارهایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. برای اطلاع از این نرم‌افزارها Task Manager را با راست کلیک بر روی نوار وظیفه‌ (نوار پایین صفحه در ویندوز) اجرا کنید و ببینید چه نرم‌افزارهایی که شما استفاده نمی‌کنید باز هستند و از نظر اشغال حافظه و انجام پردازش در پس‌زمینه چگونه هستند.

نرم‌افزارهایی که در Startup هستند و با شروع ویندوز، آن‌ها هم شروع به کار می‌کنند نیز باعث کندی سیستم می‌شوند. اگر احتیاجی به کار آن‌ها نمی‌بینید، بهتر است آن‌ها را از Startup خارج کنید. برای این کار در ویندوز ۸ باید در Task Manager، بخش Startup را باز کنید و نرم‌افزارهایی که نمی‌خواهید Disable کنید. در نسخه‌های قدیمی ویندوز هم می‌توانید با باز کردن msconfig از طریق Run همین کار را انجام دهید.

startup

برنامه‌هایی هستند مثل CCleaner که محتویات ویندوز شما را بررسی می‌کنند و ابزارهایی در اختیار شما می‌گذارند که به یک‌باره و بدون احتیاج به رفتن به مسیر‌های طولانی، فایل‌ها و برنامه‌های اضافی را پاک کنید.

RAM را ارتقا دهید

ram

RAM‌ حافظه‌ی اصلی رایانه است. هر برنامه‌ای که در رایانه باز می‌شود و هر کاری که انجام می‌پذیرد، درون RAM انجام می‌شود. اگر RAM کافی نباشد رایانه از هارددیسک به جای آن استفاده می‌کند. سرعت RAM بسیار بالاتر از هارددیسک است. یعنی اگر از هارددیسک به جای RAM استفاده شود، سرعت رایانه بسیار پایین می‌آید. برای رفع این مشکل باید RAM خود را ارتقا دهید. خوبی RAM این است که بسیار ارزان‌قیمت است و ارتقای آن تأثیر بسیار زیادی بر سرعت رایانه دارد. کارشناسان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای کارهای معمولی با رایانه تأثیر RAM‌ بر سرعت بیشتر از پردازنده است.

هارددیسک را ارتقا دهید

کم بودن فضای هارددیسک کارکرد عادی رایانه را مختل می‌کند. هارددیسک‌ها ارزان‌قیمت هستند بنابراین ارتقای هارددیسک فشار مالی زیادی به شما نخواهد آورد. اگر می‌توانید بهتر است هارد SSD تهیه کنید. هارد‌های SSD عملکردی مشابه فلش مموری‌ها دارند. به این خاطر که این هارد‌ها قسمت مکانیکی ندارند که بخواهد بر روی یک دیسک حرکت کند، سرعت بسیار بالاتری نسبت به هاردهای قدیمی مکانیکی دارند. اگر هارددیسک لپ‌تاپ را می‌خواهید ارتقا بدهید نیز خیلی به صرفه‌تر است که SSD بگیرید چون مصرف برق بسیار کمتری نسبت به هاردهای قدیمی دارد. البته SSD ها بسیار گران‌تر از هارد‌های قدیمی هستند. تقاوت ظاهری بین یک هارد دیسک معمولی با یک SSD را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

inside-SSD-1024x683

ویندوز را عوض کنید

راحت ترین کاری که برای رفع تمامی مشکلات نرم‌افزاری رایانه می‌توان انجام داد، نصب دوباره‌ی ویندوز است. اگر ویندوز قبلی را کاملاً پاک کنید و یک ویندوز جدید از صفر نصب کنید، رایانه، مثل روز اولش می‌شود. اگر می‌توانید بهتر است آخرین نسخه از ویندوز را نصب کنید چون عموماً آخرین نسخه از یک نرم‌افزار بهترین نسخه‌ی آن است. البته بعد از نصب ویندوز جدید مراقب باشید که آلوده به ویروس نشود و نرم‌افزارهای اضافی هم بر روی آن نصب نکنید واگرنه دوباره همان کندی به سراغتان می‌آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:slow pc , بالا بردن سرعت رایانه, :: 11:11
benyamin

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکنولوژی جدید و آدرس teknologo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 393
بازدید کل : 58515
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1